FEMEIA LA 50 DE ANI

FEMEIA LA 50 DE ANI. ARTA DE A RAMÂNE TINERE, DINAMICE, SEDUCATOARE

Trecerea pragului de o jumatate se secol de viata inseamna pentru toate femeile un soc biologic, determinat de bruscul deficit hormonal care bulverseaza functionarea organismului lor. Menopauza, opririrea secretiilor ovariene, se repercuteaza negativ pe mai multe fronturi in viata femeilor. Carenta hormonala comporta riscuri la nivelul oaselor, vaselor, pielii, muschilor, articulatiilor, somnului, sexualitatii… In general, dupa vârsta de 50 de ani, femeile trebuie sa lupte nu atât cu timpul, ci mai ales impotriva efectelor nefaste ale menopauzei. Din fericire, femeile mileniului trei au sansa de a putea beneficia de arme eficiente (medicale sau nu), care sa le permita sa-si conserve dinamismul, o anumita tinerete si putere de seductie. Spre deosebire de alte mamifere, la care menopauza e concomitenta cu moartea, la femeie, aceasta intrerupere a secretiilor ovariene survine astazi cam pe la jumatatea vietii.O femeie bine informata trebuie sa se organizeze pentru a trece cu bine acest soc.

Femeia dupa 50 de ani

CE SE INTÂMPLA DUPA VÂRSTA DE 50 DE ANI?

In fapt, ce se petrece in organismul feminin? Menopauza este ca o furtuna, care isi anunta venirea cu câtiva ani inainte de oprirea definitiva a secretiilor de estrogeni si progesteron ale ovarelor. Este perioada de „perimenopauza”, care se instaleaza, de regula, la vârsta de 47-48 de ani. Ciclurile devin neregulate, insotite de dureri de sân si noduli mamari, bufeuri nocturne, stari de angoasa si depresie, tulburari ale somnului, slaba rezistenta la stres. Rolul estrogenilor este complex: actioneaza asupra receptorilor din creier, amelioreaza circulatia cerebrala, favorizeaza aportul glucozei, sporeste numarul conexiunilor intre neuroni etc. In mod logic, carenta de estrogeni provoaca tulburari in toate aceste procese. Cel mai evident efect este cresterea in greutate, tendinta spre obezitate. Pentru ca deficitul de estrogeni provoaca scaderea masei musculare in favoarea masei grase, indeosebi in zona abdominala, a soldurilor si a feselor. Silueta tinde sa se masculinizeze.

Pe de alta parte, se observa la femeile in jur de 50 de ani o modificare a metabolismului, in sensul cresterii colesterolului, ceea ce face femeile mai vulnerabile la nivelul vascular.

Fara tratament, viata sexuala a cuplului risca, de asemenea, sa sufere din cauza opririi brutale a secretiilor ovariene. Mucoasele genitale, lipsite de estrogeni, se usuca treptat, devin tot mai fragile, astfel incât raporturile sexuale sunt dureroase. Aceasta problema, insotita de scaderea accentuata a libidoului la femeile intrate la menopauza, prejudiciaza grav viata amoroasa a cuplului.

La toate de mai sus, se adauga fragilizarea oaselor (sporirea riscurilor de fracturi), persistenta durerilor articulare, problemele cardio-vasculare agravate de schimbarile metabolice.

Sanatatea fiind astfel afectata, femeia imbatrâneste prematur, se simte devalorizata. Dupa zece ani de la intrarea in menopauza, femeia- protejata pâna atunci de hormonii ei- ajunge sa fie expusa riscurilor de infarct la fel ca un barbat.

SOLUTII DE COMBATEREA EFECTELOR MENOPAUZEI

1. Remedii impotriva bufeurilor

Inca nu se cunosc prea bine cauzele bufeurilor (acceselor de caldura), care survin, in general, la femeile trecute de prima tinerete. Ele pot fi rezultatul unor perturbari ale centrului de reglare a temperaturii (situat in creier), consecinta unei scaderi bruste a cantitatii de estrogeni din organism si de neuro-mediatori ( de pilda, serotonina), dar se pot produce si din pricina altor factori mai putin cunoscuti. De aici, dificultatea gasirii remediilor eficiente.

La peste 30 la suta din numarul femeilor, bufeurile (accesele de palpitatii insotite de transpiratia excesiva) devin un handicap. Imaginati-va situatia deosebit de stânjenitoare in care se afla o femeie de afaceri, când se inroseste si pe frunte incep sa-i apara broboane de sudoare tocmai când vorbeste in timpul unei sedinte a consiliului de administratie al companiei! De multe ori, aceste tulburari circulatorii survin noaptea, perturbând somnul si provocând, in consecinta, o oboseala cronica, asociata cu o stare depresiva.

Medicii recomanda, in acset caz, un tratament hormonal substitutiv cu doze minimale. In principiu, specialistii recomanda administrarea in asociere a doi hormoni – un estrogen si progesteron (Estrogenii poi fi administrati sub forma de gel, spray nazal sau comprimate, iar progesteronul se prescrie sub forma de capsule). Tratamentul este cotidian cu sau fara intrerupere de 5 zile pe luna. Estrogenii vor stopa bufeurile in maximum o luna de zile. Iar progesteronul este eficient in tratamentul cancerului uterin. Acest tratament este insa total contraindicat pentru pacientele cu antecedente de cancer mamar, afectini cardio-vasculare sau circulatorii, histerectomie. In cazul acestor paciente, se pot totusi folosi cu rezultate satisfacatoare: fitoterapia (pe baza de flavonoide si soia), metode de relaxare, exercitii fizice. Daca aceste metode naturiste se dovedesc inoperante, medicul poate prescrie: beta-alanina, nomegestol, vitamina E (800 de unitati). In cazuri severe, se poate incerca cu veraliprid (un neuroleptic lejer). In ultima instanta, sub stricta supraveghere medicala, se poate recurge la medicamente ca: clonidina (un betablocant), venlafaxina (un antidepresiv), gabapentina (un anti-epileptic).

2. Stimularea sexualitatii cu hormoni substitutivi

Uscaciunea vaginala se instaleaza destul de curând, ca urmare a carentei de estrogeni. Remediul ideal ramâne tratamentul hormonal substitutiv (T.h.s.). Specialistii sustin ca o femeie de peste 50 de ani careia i s-a aplicat T.h.s. prezinta mucoase genitale comparabile cu cele ale unei fete tinere ( tesuturile isi recapata supletea, umiditatea, finetea). Din pacate, T.h.s. are efecte secundare: sporeste riscurile de cancer la sân sau uterin. De aceea, medicii opteaza, in general, pentru un T.h.s. in doze minimale si o durata cât mai limitata posibil. Din fericire, au aparut astazi creme si ovule cu estrogeni naturali, care – prin aplicare locala – dau rezultate excelente, ajungând foarte putin in sânge. In plus, aceste produse reabiliteaza sistemul de aparare imunitara si combat cu succes infectiile genitale. In afara acestora, se mai recomanda gelurile umidificatoare cu acid hyaluronic sau vitamina PP care lubrifiaza foarte bine mucoasele.

Reguli simple pentru a evita cresterea in greutate

Dupa 50 de ani, intrucât organismul arde mai putine calorii, el fabrica mai usor grasime, iar repartizarea acestei grasimi se modifica: se localizeaza sub talie, conferind un aspect de android. Rezulta ca este necesara diminuarea aportului de grasimi, adica a consumului de mezeluri, unt, brânzeturi, precum si de patiserie, miere, dulceata etc.,intrucât acestea se transforma in grasimi când ajung in organism. Doctorii spun ca nevoia de zahar poate fi satisfacuta consumând fructe si legume.

3. Dupa 50 de ani, o alimentatie sanatoasa presupune respectarea câtorva reguli simple:

Consumarea de grasimi „sanatoase”, prezente in uleiul de masline si de rapita, precum si in pestele gras (somon, ton, sardina).
consumarea de legume si fructe in asociere cu legume care contin fecula (amidon)- cartofi, orez, paste.

Aport cotidian de proteine sub forma de carne slaba, peste, oua, brânzeturi degresate.

Atentie! pentru a evita ingrasarea, este absolut necesar ca aportul alimentar (nr. de calorii) sa fie proportional cu consumul de energie. De pilda, pentru o persoana cu o activitate fizica rezonabila, 1500 de calorii pe zi sunt arhisuficiente.

Oricum, nu este recomandat sa se consume mai putin de 1200 de calorii pe zi! Alimentele trebuie alese, totusi, nu atât pentru valoarea lor energetica, ci pentru calitatea lor nutritionala ( continutul de vitamine si de oligoelemente).

In esenta, trebuie sa invatam sa ne placa acele alimente care ne fac bine! Bunaoara, un mare mâncator de cartofi prajiti, care se ingrasa tot mai mult din aceasta cauza, va trebui sa opteze, treptat, pentru garnitura de brocoli. Moda prajitului in ulei are efecte negative. Sunt de preferat mâncarurile fierte in abur sau preparate la cuptor, fara adaos de grasimi.

Un sfat important: dupa 50 de ani, administrarea de produse antioxidante (sub forma de suplimenti, alimentari), cu bogat continut de vitamina C, selenium s.a.,in cure de câte 20 de zile pe luna, nu poate fi decât benefica sanatatii.

In fine, chiar dupa 50 de ani, exercitiul fizic este indispensabil pentru mentinerea metabolismului de baza: sedentarismul este inamicul nr.1, nu numai pentru ca stimuleaza cresterea in greutate, ci si pentru ca dauneaza si diminueaza masa musculara. Ideal este sa alergati sau sa mergeti pe jos o jumatate de ora in fiecare zi, ceea ce activeaza metabolismul de repaos la maximum.

4. Produse pentru a mentine o piele tânara

Pielea femeilor semicentenare sufera, in general, din cauza carentei de estrogeni. Epiderma se subtiaza, iar la nivelul dermei (sub epiderma) se inregistreaza o rarefiere progresiva a colagenului   si a fibrelor elastice, dând impresia de piele fina si uscata. Imbratrânirea cutanata mai este provocata, la persoanele trecute de 50 de ani, de expunerile prelungite la soare si tabagism. La  femeile care pot beneficia de tratamentul hormonal substitutiv (T.h.s.), imbatrânirea cutanata este frânata in mod evident. Pentru restul  din numarul femeilor (care nu beneficiaza de T.h.s.), exista, din fericire, alte mijloace anti-imbatrânire: igiena vietii cotidiene si tratamente locale.

Trei reguli fundamentale de igiena

Dimineata, pielea trebuie curatata cu un lapte demachiant pentru pielea fina sau o lotiune pentru o piele mai grasa.
Dupa curatatul matinal, se aplica o crema de zi hidratanta pe fata si pe gât. Aceasta crema trebuie sa contina: colagen, acid hyaluronic, uree (adica substante care retin apa la nivelul corneei (celulelor moarte). Sunt, de asemenea, eficiente produse care contin anumite lipide, care impiedica pierderea apei venite din straturile profunde ale pielii. Pentru pielea grasa, se recomanda o crema hidratanta pe baza de retinol (derivat al vitaminei A), care favorizeaza productia de colagen la nivelul dermei superficiale (pielea fina nu poate beneficia de efectele retinolului, intrucât acesta produce iritatii).
Seara, dupa un demachiaj minutios, se recomanda pentru pielea mai grasa si mai rezistenta o crema de noapte pe baza de vitamina A sau retinaldehida ( derivat al vitamineiA) care va stimula producerea de colagen. Mai intâi, crema se aplica din doua in doua seri, apoi seara de seara, daca pielea reactioneaza bine.
Pentru pielea fina, se recomanda o crema cu vitamina C sau vitamina E sau cu seleniu, produse mai bine suportate, cu actiune stimulatoare asupra producerii de colagen. Alt remediu pentru pielea sensibila: o crema pe baza de un derivat de soia sau alte fitoflavonoide ( care stimuleaza colagenul).

TRATAMENTE LOCALE

Injectia cu acid hyaluronic

Acest acid are un efect extrem de important in a fixa apa la nivelul dermei si a reda pielii aspectul tonic. Produsul respectiv se injecteaza sub forma unui gel prin metoda micro-injectiilor (cu un ac foarte fin sau un mic pistol injector). Doua sau trei sedinte de microinjectii sunt suficiente pentru a revitaliza si reintineri pielea.

Folosind un acid hyaluronic mai dens, se poate intensifica procesul de intinerire, microinjectiile putând inlatura ridurile sau remodela buzele prea subtiri. Ridurile din zona superioara a fetei, care depind aproape numai de miscarea muschilor faciali, vor fi tratate cu toxina botulinica.

Peeling superficial cu acizi din fructe

Peeling-ul se foloseste in cazul pielii rezistente pentru a ameliora aspectul acesteia. Sunt produse pe baza de acizi din fructe care dau stralucire pielii pentru o perioada de 10-15 zile. Pentru a obtine rezultate mai durabile, se pot efectua peeling-uri o data pe saptamâna, timp de o luna si jumatate. Peeling-urile mai agresive (cu acid tricloracetic) actioneaza la nivelul dermei si favorizeaza sinteza colagenului.

Arme noi impotriva osteoporozei si durerilor articulare

La o parte din femei, dupa câtiva ani de la intrarea in menopauza ( in general, dupa 2-3 ani), apar puseuri de artroza la nivelul articulatiilor, in principal ale mâinilor.

De ce? Pentru ca estrogenii nu mai sunt in cantitate suficienta pentru a-si exercita rolul protector al cartilajelor articulatiilor. Apoi, oasele risca si ele sa fie afectate de lipsa de estrogeni, devenind mai poroase. Osul nu este o constructie inerta, ci un tesut viu, care reactioneaza cu celulele sale: osteoclastele (care il distrug) si osteoblastele (care il reconstruiesc). Echilibrul in structura osoasa il mentin estrogenii, acesti hormoni atât de importanti, cu rol benefic in organismul uman. Când acesti hormoni ajung deficitari, echilibrul din osatura se deterioreaza, odata cu calitatea acestora. La nivelul muschilor, carenta estrogena se va repercuta, de asemnea, in mod nefast, intrucât acesti hormoni actioneaza ca niste „ingrasaminte” asupra sistemului muscular si osteo-cartilaginos. Fara acesti hormoni, masa musculara tinde sa se topeasca si sa-si piarda calitatea.

Lupta impotriva osteoporozei si artrozei reclama respectarea urmatoarelor reguli de igiena de viata:

In cazul femeilor supraponderale, e necesar ca acestea sa slabeasca rapid, pâna la greutatea normala.
Efecte benefice au mersul pe jos (cel putin 30 de minute in fiecare zi) sau practicarea unor exercitii fizice: gimnastica, dans s.a. Solicitarea prin exercitii fizice a articulatiilor stimuleaza cresterea osoasa, intrucât prin functionarea musculaturii este antrenat si scheletul. In plus, miscarea fizica este benefica pentru sistemele cardio-vascular si respirator.

Este necesara o alimentatie echilibrata, suficient de bogata in calciu (lactate, ape minerale specifice, legume verzi) si proteine (carne, peste, oua). In fiecare zi, este nevoie de un supliment alimentar continând 400-500 de unitati vitamina D. Trebuie retinut ca pentru combaterea osteoporozei, e necesar sa se consume zilnic alimente care sa contina minimum 1500 mg de calciu.

Pentru femeile care beneficiaza de T.h.s. (tratament hormonal subtitutiv), riscurile deficitului de estrogeni asupra oaselor si articulatiilor sunt considerabil diminuate, chiar evitate. In ce priveste insa celelalte femei, care reprezinta marea majoritate (fara acces la T.h.s.), cercetatorii si medicii incearca sa gaseasca noi remedii. Astfel, se urmareste actiunea unui hormon de sinteza- tibolonul, scontându-se pe mai putine riscuri de a produce cancer mamar decât tratamente precedente cu alti hormoni. Sunt semne incurajatoare, in sensul ca s-a observat ca tibolonul, spre deosebire de T.h.s. clasic, nu sporeste densitatea glandei mamare ( care reprezinta un mare factor de risc de cancer la sân) si nu provoaca dureri ale sânilor (semn de hiperestrogenie).
Totusi, rezultatele definitive cu privire la nonpericulozitatea tibolonului voi fi cunoscute dupa urmatorii doi-trei ani de cercetari. Mai multe echipe de cercetatori europeni si americani lucreaza actualmente la verificarea tibolonului, noua speranta in lupta impotriva osteoporozei si afectiunilor articulatiilor.

Sinteza realizata pe baza unor lucrari semnate de:

prof.dr.Marc Espie, cancerolog la Spitalul Saint-Louis din Paris.
prof.dr. Claire Beylot de la Universitatea din Bordeaux.
Dr. Patrick Gepner, reumatolog la Spitalul Foch din Suresnes.
Dr. Anne de Kervasdoue, ginecolog, autoarea cartii „De ce femeile sufera mai mult si traiesc mai mult?” (Editura Odile Jacob).
Dr. Jean – Michel Daninos, endocrinolog, autorul cartii „Voi si hormonii vostri” (Editura Micro Application).

DR. ANNE DE KERVASDOUÉ VA DA 8 SFATURI:

Evitati sa fumati.
Limitati consumul de alcool la doua pahare de vin pe zi.
Nu beti cafea in exces.
Evitati variatiile mari de temperatura si, mai ales, caldura.
Nu purtati haine strâmte si preferati vestimentatia din fibre naturale.
Puneti un evantai in geanta, pentru a-l folosi la nevoie oricând.
Beti apa cu regularitate.
Evitati alimentele condimentate.

DR. JEAN-MICHEL DANINOS DESPRE STAREA SANATATII LA FEMEILE DE 50 DE ANI:

Cereti un bilant de analize ale sângelui (mai ales pentru a determina colesterolul si glicemia)
Examinati-va tiroida (pentru ca hipertiroidiile apar frecvent la vârsta de 50 de ani)
Faceti-va osteodensitrometria pentru „a fotografia” starea de sanatate a oaselor
Faceti-va o mamografie si un frotiu vaginal.

CUM INTINERIM PRIVIREA?

Primele semne ale imbatrânirii fizionomiei apar in jurul ochilor, acolo unde pielea este cea mai fina si unde muschii sunt cei mai solicitati – precizeaza dr. Bernard Hayot, chirurg plastic. Alte alterari care survin ulterior sunt provocate de „topirea” structurilor grasoase subadiaccente din jurul ochilor ( la nivelul cearcanelor, al pleoapei superioare si orbitei). Câtiva ani mai târziu, privirea va fi incarcata de un excedent de piele provocat din cauza faimoasei „caschete” aparute la nivelul pleoapei superioare. Din fericire, sustine specialistul, exista sanse de remediere a fiecarei probleme.

Pentru a corecta primele riduri tip „laba de gâsca”, se utilizeaza injectii cu toxina botulinica (cu efect pe o durata de 6 luni. Aceasta toxina relaxeaza tensiunea musculara, sterge ridurile fara sa inghete privirea.

Pentru a combate „topirea” unor tesuturi din jurul ochilor, se pot face micro-injectii cu acid hyaluronic in zona cearcanelor pentru a le acoperi sau micro-injectii cu grasime (prelevata de la pacienta insasi). Aceste injectii cu acid hyaluronic trebuie facute an de an pentru a-si mentine efectul, in timp de injectiile cu grasime au efect definitiv.

Pentru a corecta caderea pleoapei, atunci când aceasta nu e pronuntata, toxina botulinica este suficienta pentru a lumina privirea. Daca insa caderea pleoapei este importanta, este recomandabila o interventie chirurgicala.

SURSA:

Sugestii

Vezi articole

post-image
Beauty & LifeStyle

Zodia Berbec

Zodia Berbec – Personalitate, profilul profesional, dragoste și căsnicie, sănătate Nativii din zodia Berbec sunt caracterizați prin umor, poftă de viață dar și multă...
Vezi articol